woensdag 19 maart 2014

Rekenspel 48 Getallenreeksen

Groep:             4,5,6,7,8
Materiaal:        papier en potlood
Domein:          getallen,
Doel:               omgaan met de getallenrij,

                       automatiseren van bewerkingen als optellen en aftrekken
                       beredeneren
 Vorm:            klassikaal of tafelgroepje




3    -   6   -   10  -   8   - 11   -   15   -   13



De leerkracht of als de kinderen gewend zijn aan het spel, een kind, begint te tellen met sprongen. Je kunt starten met bijvoorbeeld een simpele getallenreeks zoals 103 – 105 – 107 en geeft de reeks door aan een ander. De volgende noemt de volgende drie getallen en geeft de reeks weer door aan een ander. Naar eigen inzicht kan de moeilijkheidsgraad verhoogd worden. Zo kun je denken aan een reeks waarbij er wisselend 4 opgeteld, 2 afgetrokken en 5 bijgeteld moeten worden zoals in 500 – 504 – 502 – 507 etc. De reeks stopt bij een fout antwoord. Dan wordt een nieuwe reeks ingezet. Je kunt dit spel goed inzetten als startopdracht!


Tip:
Je kunt de andere kinderen ook de antwoorden laten opschrijven om ze actiever te betrekken bij de activiteit.


Tip:
Voor jonge kinderen die wat meer aankunnen is dit ook geschikt. Laat een kind ontwerpen en de andere ontsleutelen.
Idee: @manja.weblog.nl

Geen opmerkingen: